Tuusniemen yhtenäiskoulun oppilashuollon vuosikello

Yhteisöllisen oppilas- ja opiskelijahuollon vuosikello Tuusniemen yhtenäiskoulussa ja lukiossa 2015-2016
Kokoonpanot ja ajankohta:
o KOR –perusryhmä: Opinto-ohjaaja, vararehtorit, erityisopettaja/erityisluokanopettaja, kuraattori, terveydenhoitaja, psykologi.
o KOR+ -ryhmä: perusryhmä ja lisäksi tarvittaessa huoltajien edustaja 1kpl ja oppilaskuntien edustajat, oppilaskunnanohjaajat (lukio+peruskoulu).
o KOR tai KOR+ ryhmä kokoontuu kerran kuussa elokuun ja toukokuun välillä kuukauden viimeisenä maanantaina klo 15.00-16.00. Voidaan kutsua koolle myös tarvittaessa

– elokuu
o KOR-perusryhmä kokous:
 ryhmän kasaaminen, vuosikellon tarkastaminen
 työtapojen luonti, esitystavat. Miten tieto tuodaan esille kullekin luokalle luokkatarkastuksissa, ja miten esitellään oppilashuollonpalvelut oppilaille ja huoltajille

o Muut koordinoitavat asiat:
 KOR –ryhmän toiminnan esittely opettajapalaverissa
 oppilaskunnan edustajan ja huoltajien edustajan valinta
– syyskuu
o KOR+ -ryhmä kokous
 suunnitelman tarkistus + ideointi
 työtapojen luonti, esitystavat
 koulutustarpeiden arviointi, mitä kouluttautumista opettajat toivovat?
 millaisia teemoja huoltajat toivovat vanhempainiltoihin tulevaisuudessa?

o Muut koordinoitavat asiat:
 oppilaskuntien+tukareiden+yhteistyötahojen (nuorisotoimi, perhetyöntekijä), yhteistyönä toiminnallinen esittely oppilashuollosta oppilaille. Mitä palveluita on tarjolla, miten niitä voi saada, ja miten asia otetaan esille? Ennen esitystä pidetään päivänavaus.
 5 lk:n terveystarkastukset alkavat

– lokakuu
o KOR-perusryhmä kokous
 arviointi, miten oppilashuollon esittely otettiin vastaan? Miten muuten voidaan arvioida KOR-ryhmän toimintaa?

o Muut koordinoitavat asiat:
 1 lk:n terveystarkastukset alkavat
– marraskuu
o KOR -perusryhmä kokous
 teema: tunne- ja vuorovaikutustaitoja sekä mielenterveyttä edistävät toimet

o Muut koordinoitavat asiat:
 päivänavaus teemalla mielenterveys
– joulukuu
o KOR –perusryhmä + laaja-alaiset erityisopettajat
 teema: Koulutyön ja opintojen järjestäminen hyvinvointia tukevasti, opintojen etenemistä edistävät toimet, siirtymävaiheiden sujuvuuden kehittäminen.

o Muut koordinoitavat asiat:
 päivänavaus teemalla tunne- ja vuorovaikutustaidot
– tammikuu
o KOR+ryhmä+nuorisotoimi
 teema: Opiskelijoiden ja vanhempien osallisuutta lisäävät toimet, sekä yhteistoiminta koulun ulkopuolisten tahojen kanssa

o Muut koordinoitavat asiat:
– helmikuu
o KOR ryhmä + laaja-alaiset erityisopettajat
 käsitellään 1., 5., ja 8. lk:n luokkien keskustelutilaisuuksien tiivistys, onko tarvetta selvittää lisätukea? (luokan keskustelutilaisuuden jälkeen)
 teema: Oppimisvaikeuksien ennaltaehkäisyn kehittäminen

o Muut koordinoitavat asiat:
 1., 5., ja 8. luokkien keskustelutilaisuudet
• Läsnä ainakin luokkia opettavat opettajat, laaja-alainen erityisopettaja, oppilaat (integrointioppilaat tapauskohtaisesti mukaan), psykologi, kuraattori, terveydenhoitaja
• pyydetään huoltajilta etukäteen asioita, joita haluavat, että nostetaan esiin?
• tämä pidettävä ennen tämän kuukauden KOR -kokousta
– maaliskuu
o KOR+ryhmä (Ei huoltajaedustusta, KiVa-tiimin edustaja mukana)
 teema: Kiusaamista, väkivaltaa ja häirintää ehkäisevät ja vähentävät toimet

o Muut koordinoitavat asiat:
– huhtikuu
o KOR+ryhmä, lisäksi läsnä voi olla ruokapalveluiden edustaja ja teknisentoimen edustaja
 teema: Terveellisiä elintapoja ja vireyttä lisäävät toimet, sekä koulu- ja oppilaitosympäristön terveellisyyttä ja turvallisuutta lisäävät toimet

o Muut koordinoitavat asiat:
 päivänavaus teemalla kiusaaminen, väkivalta ja häirintä
 kouluterveyskysely (perusaste 8.-9. lk ja lukio 1.-2. vsk.). Kouluterveyskysely joka toinen vuosi.
– toukokuu
o KOR+ryhmä tai KOR –perusryhmä
 arviointi, miten vuosi sujui, mitä kehitettävää ensi vuodelle
 ensi vuoden vuosikellon tarkastaminen

o Muut koordinoitavat asiat:
 päivänavaus teemalla terveelliset elintavat

Lisäksi
– Ympäristön terveellisyyden ja opiskeluyhteisön hyvinvoinnin tarkastukset (Thl, joka kolmas vuosi)
– Teaviisarin lukiokysely.