Yhteisöllisen oppilas- ja opiskelijahuollon vuosikello Tuusniemen yhtenäiskoulussa ja lukiossa 2015-2016
Kokoonpanot ja ajankohta:
- KOR –perusryhmä: Opinto-ohjaaja, vararehtorit, erityisopettaja/erityisluokanopettaja, kuraattori, terveydenhoitaja, psykologi.
- KOR+ -ryhmä: perusryhmä ja lisäksi tarvittaessa huoltajien edustaja 1kpl ja oppilaskuntien edustajat, oppilaskunnanohjaajat (lukio+peruskoulu).
- KOR tai KOR+ ryhmä kokoontuu kerran kuussa elokuun ja toukokuun välillä kuukauden viimeisenä maanantaina klo 15.00-16.00. Voidaan kutsua koolle myös tarvittaessa
ELOKUU
- KOR-perusryhmä kokous:
- ryhmän kasaaminen, vuosikellon tarkastaminen
- työtapojen luonti, esitystavat. Miten tieto tuodaan esille kullekin luokalle luokkatarkastuksissa, ja miten esitellään oppilashuollonpalvelut oppilaille ja huoltajille
- Muut koordinoitavat asiat:
- KOR –ryhmän toiminnan esittely opettajapalaverissa
- oppilaskunnan edustajan ja huoltajien edustajan valinta
SYYSKUU
- KOR+ -ryhmä kokous
- suunnitelman tarkistus + ideointi
- työtapojen luonti, esitystavat
- koulutustarpeiden arviointi, mitä kouluttautumista opettajat toivovat?
- millaisia teemoja huoltajat toivovat vanhempainiltoihin tulevaisuudessa?
- Muut koordinoitavat asiat:
- oppilaskuntien+tukareiden+yhteistyötahojen (nuorisotoimi, perhetyöntekijä), yhteistyönä toiminnallinen esittely oppilashuollosta oppilaille. Mitä palveluita on tarjolla, miten niitä voi saada, ja miten asia otetaan esille? Ennen esitystä pidetään päivänavaus.
- 5 lk:n terveystarkastukset alkavat
LOKAKUU
- KOR-perusryhmä kokous
- arviointi, miten oppilashuollon esittely otettiin vastaan? Miten muuten voidaan arvioida KOR-ryhmän toimintaa?
- Muut koordinoitavat asiat:
- 1 lk:n terveystarkastukset alkavat
MARRASKUU
- KOR -perusryhmä kokous
- teema: tunne- ja vuorovaikutustaitoja sekä mielenterveyttä edistävät toimet
- Muut koordinoitavat asiat:
- päivänavaus teemalla mielenterveys
JOULUKUU
- KOR –perusryhmä + laaja-alaiset erityisopettajat
- teema: Koulutyön ja opintojen järjestäminen hyvinvointia tukevasti, opintojen etenemistä edistävät toimet, siirtymävaiheiden sujuvuuden kehittäminen.
- Muut koordinoitavat asiat:
- päivänavaus teemalla tunne- ja vuorovaikutustaidot
TAMMIKUU
- KOR+ryhmä+nuorisotoimi
- teema: Opiskelijoiden ja vanhempien osallisuutta lisäävät toimet, sekä yhteistoiminta koulun ulkopuolisten tahojen kanssa
- Muut koordinoitavat asiat:
HELMIKUU
- KOR ryhmä + laaja-alaiset erityisopettajat
- käsitellään 1., 5., ja 8. lk:n luokkien keskustelutilaisuuksien tiivistys, onko tarvetta selvittää lisätukea? (luokan keskustelutilaisuuden jälkeen)
- teema: Oppimisvaikeuksien ennaltaehkäisyn kehittäminen
- Muut koordinoitavat asiat:
- , 5., ja 8. luokkien keskustelutilaisuudet
- Läsnä ainakin luokkia opettavat opettajat, laaja-alainen erityisopettaja, oppilaat (integrointioppilaat tapauskohtaisesti mukaan), psykologi, kuraattori, terveydenhoitaja
- pyydetään huoltajilta etukäteen asioita, joita haluavat, että nostetaan esiin?
- tämä pidettävä ennen tämän kuukauden KOR -kokousta
- , 5., ja 8. luokkien keskustelutilaisuudet
MAALISKUU
- KOR+ryhmä (Ei huoltajaedustusta, KiVa-tiimin edustaja mukana)
- teema: Kiusaamista, väkivaltaa ja häirintää ehkäisevät ja vähentävät toimet
- Muut koordinoitavat asiat:
HUHTIKUU
- KOR+ryhmä, lisäksi läsnä voi olla ruokapalveluiden edustaja ja teknisentoimen edustaja
- teema: Terveellisiä elintapoja ja vireyttä lisäävät toimet, sekä koulu- ja oppilaitosympäristön terveellisyyttä ja turvallisuutta lisäävät toimet
- Muut koordinoitavat asiat:
- päivänavaus teemalla kiusaaminen, väkivalta ja häirintä
- kouluterveyskysely (perusaste 8.-9. lk ja lukio 1.-2. vsk.). Kouluterveyskysely joka toinen vuosi.
TOUKOKUU
- KOR+ryhmä tai KOR –perusryhmä
- arviointi, miten vuosi sujui, mitä kehitettävää ensi vuodelle
- ensi vuoden vuosikellon tarkastaminen
- Muut koordinoitavat asiat:
- päivänavaus teemalla terveelliset elintavat
Lisäksi
- Ympäristön terveellisyyden ja opiskeluyhteisön hyvinvoinnin tarkastukset (Thl, joka kolmas vuosi)
- Teaviisarin lukiokysely.